SAJAK

MENCARI KIBLAT

Ketika aku keseorangan,

Hatiku tertanya-tanya,

Siapa diriku yang sebenar,

Aku seorang hamba,

Tatkala hidup di dunia penuh cabaran,

Penuh onak dan duri ku tempuhi,

Demi kasihku pada mu YA ILLAHI.

 

Walaupun begitu,

Aku seorang hamba yang penuh ternoda dengan kesilapan diri,

Banyak dosa yang telah ku lakukan,

Laksana air laut yang melimpah di pantai,

Tapi aku yakin,

Walaupun seorang hamba,

Jika berusaha dan berdoa, pasti akan diampunkanNYA.

 

Subuh menjelang tiba,

Di atas sejadah yang bagaikan permaidani syurga,

Aku bersimpuh menanti panggilan kalimahNYA,

Aku berkata,

YA ALLAH ,betapa kerdilnya hambamu ini,

Yang kadang-kala ingin mengikut hawa nafsu sendiri,

Tapi baru kini ku sedar akan hakikatnya,

Aku dicipta bukan untuk dunia semata-mata,

Malah, aku dicipta untuk Tuhanku yang Maha ESA.

 

Hasil nukilan,

Che Noraini Bt Che Omar (1050059

Fakulti Kepimpinan Dan Pengurusan (Komunikasi)

Pengkhususan Kewartawanan

Universiti Sains Islam Malaysia.

2 responses to this post.

  1. ASSALAMUALAIKUM…
    Bestnya sajak tu…insaf kita tau…jangan banyak mengelamu n kat angakasa tau hughuhuhu…banyak-banyak bersabar-nuriza

    Reply

  2. Posted by owiscbw501 on March 11, 2008 at 8:42 am

    SALAM CHE’,BLOG CIK NI K JUGAK, CANTIK ,JELAS, TERANG DAN CUTE. TAPI DE SESETENGAH TU KURANG JELAS CAM TULISAN, DE TULISAN TU KECIL SANGAT, JD BILA NAK BACA TU MATA KENA TUL FOKUS KLU X HILANG LA PE YNAG KITA BACA DARI PANDANGAN. RSNYE TU JE KOT YANG ANA BOLEH KOMEN. WASSALAM..AJA AJA FAITIE……

    Reply

Leave a Reply

