Kesederhanaan hidup tidak menghalangku bergelar graduan

aku (tengah) bersama ayah (kanan) dan sepupu (kiri)

aku (tengah) bersama ayah (kanan) dan sepupu (kiri)

aku bersama ayah tercinta selepas majlis konvokesyen Ogos 2009
aku bersama ayah tercinta selepas majlis konvokesyen Ogos 2009
Kenanagan bersama skrol ijazah, selepas majlis konvokesyen USIM,  1 Ogos 2009
Kenanagan bersama skrol ijazah, selepas majlis konvokesyen USIM, 1 Ogos 2009

Salam Ukhuwah buat pembaca;

Kesederhanaan hidup tidak pernah menghakis semangat aku untuk berjaya dalam pelajaran. Malah aku juga tidak pernah membiarkan rasa rendah diri membelit mindaku tatkala rakan lain mempunyai kelengkapan sempurna untuk ke sekolah.

Aku tidak kisah jika perut ku tidak terisi, poket kosong dan bibir kering menahan lapar asalkan aku dapat ke sekolah. Lebih membanggakan aku keputusan peperiksaan menujukkan prestasi cemerlang.

Inilah perjuangan yang terpaksa aku hadapi sehingga melayakkan aku menyambung pelajaran ke peringkat menara gading.

Pada tahun 2005, aku mula menjejakan kaki ke menara gading. Sepanjang empat tahun menyelami hidup pahit manis sebagai seorang pelajar IPTA, akhirnya aku berjaya jua dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Komunikasi dengan Kepujian, dari Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) pada 1 Ogos 2009.

Tarikh keramat ini merupakan hari yang penuh bersejarah buat aku untuk bergraduasi setelah menamatkan pengajian selama tempoh empat tahun. Berikutan itu aku sah bergelar sebagai seorang graduan universiti.

Inilah hadiah paling bermakna buat ibu ku, Maimunah Abdullah, 64, dan ayah, Che Omar Che Mood, 72.

Aku merupakan anak bongsu daripada tujuh orang adik beradik yang semuanya puteri.

Kejayaan ini mungkin sukar untuk aku kecapi tanpa usaha dan dorongan ibu bapa selain rakan-rakan yang banyak membantu. Walaupun terpaksa menanggung hidup dalam serba kekurangan, namun aku bersyukur kerana berpeluang menyambung pelajaran ke salah sebuah IPTA tempatan yang mana mendapat sokongan moral daripada ibu dan ayah…Syukran Jazilan ya Ummi wa Abi..

Selamat menunaikan ibadah puasa dan menyambut  kemerdekaan buat semua pembaca..

Tema kemerdekaan ke-52 ” Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan”

Sama-samalah berganding bahu merealisasikan hasrat ini…

Leave a Reply

